دروغ سیزده
بهائیان میگویند ما فرقه نداریم و دین نباید سبب اختلاف گردد. حتماً در امروز سیزده بدر این مقاله را بخوانید تا مختصری به این دروغ بهائیان پی ببریم.
——————————————–
مانند هر فرقهای که اختلاف و انشعاب در میان پیروانش طبیعی است ، بهائیت هم از این قاعده مستثنی نیست .
هرچند که رهبران بهائیت ممکن است که ادعا کنند که در میان بهائیان انشعابی نیست ، ولی واقعیت این است که بهائیت دارای فرق مختلفی است ، که هرکدام خود را بهائی واقعی میدانند.
با یک بررسی کوتاه مشخص میشود که بهائیان در طول ۱۶۰ سال انشعابات زیادی به خود دیده است در اینجا به ارائه تاریخ این انشعابات میپردازیم
•فرقههای در میان پیروان باب :
• بیانی ( ازلی):
• بهائی
از فرقه بیانی یک دسته ماندهاند ولی فرقه بهائی به دستههای بیشتری تقسیم گشتند که حال به بررسی این فرق میپردازیم
فرق در میان پیروان بهاء الله :
پیروان عبدالبهاء – بزرگترین پسر بهاء الله – ( ثابتی)
فرق در میان پیروان بهاءالله :
بهائیان موحد : پیروان برادر عبد البهاء ، میرزا محمد علی ، که به وسیله بهاء الله به عنوان رهبر بهائیان بعد از مرگ عبد البهاء معرفی شده بود ولی از طرف عبد البها تکفیر گردید .
فرق در میان پیروان عبدالبهاء :
پیروان بهائیان موحد به صورت قلیل ماندند ولی پیروان عبد البهاء به انشعابات بیشتر تقسیم شدند :
فرقههای در میان پیروان عبدالبهاء :
• آنهائی که باور دارند که قصد و وصیت عبد البهاء کذب است که به وسیله شوقی افندی ربانی دکترین شده بود .
فرقههای در میان پیروان عبدالبهاء :
آنهائی که به شوقی افندی ربانی به عنوان جانشین واقعی اعتقاد ندارند :
بهائی آزاد
بهائی ریمی
جامعه تاریخ جدید
فرقه های در میان پیروان عبدالبهاء :
بهائیان آزاد :
بهاییانی که اعتقاد دارند خلیفه گری یا مسئول بهائیان با مرگ عبد البهاء تمام شده است . و آن میثاقی که معروف شده ، یک دکترین است که توسط عبد البهاء نبوده بلکه توسط یک نویسنده حیله گر آماده شده است.
فرقه های در میان پیروان عبدالبهاء :
بهائیان متجدد ( ریفرمی) :
آنها مدعی هستند که میانه رو
هستند مذهب روحانی از بهاء الله
و عبد البهاء و مشخصاً مسیر جدیدی جدای از گروه متعصب و اصول گرا بهائیان حیفان ایجاد کردند . رهبر فعلیه این گروههای فردریک گلیشر(Fredrick Glaysher) است
فرقه های در میان پیروان عبدالبهاء :
بهائیان جامعه عهد جدید:
این گروه پیروان ” میرزا احمد سهراب ” هستند . او به همراه ” لویس استیو سانتچانلرز” و همسرش ژولی”جامعه عهد جدید” را در سال ۱۹۲۹ رابعنوان راهی غیر مستقیم در انتشار آموزههای مذهب بهائی تاسیس کردند. بعدها که مشاجره بین میرزا احمد و شوقی افندی بالا گرفت ، سهراب و چانلرز به عنوان عهد شکن مشخص شدند و ترد گردیدند . آژانس امنیت آمریکا (NSA)در سال ۱۹۴۱ آنها را مورد پیگرد قانونی قرار دارد .
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
• پیروان ” گاردها و هارس ها ( نگهبانان ) ”
• پیروان ” نواب ( نایبها)
• پیروان UHI مستقر در حیفا ( بهائیان مرتد ” Herterodox ”
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
آنهائی که اعتقاد به شوقی افندی و چارلز میسون رمی دارند ( به عنوان نگهبانی و حراست)
اینها فرقههای حارسان هستند . همگی آنها داستان جالبی دارند . در واقع اینها دارای سه شعبه هستند هرکدام اعتقاد به یک حارس دارند و یکی از آنها (BUPC) منتظر حارس خود است .
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
آنهائی که اعتقاد به یک حارس دارند سه گروهند :
• بهائیان ارتدکس
• BUPC
• هسته اصلی مذهب بهائی
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
بهائیان ارتدکس :
پیروان جوئل ب ماران گلا را به عنوان حارس و نگهبان بعد از چارلز میسون رمی است . این گروه دومین گروه بزرگ بهائی است و دارای یک حارس زنده، شورای بینالمللی بهائی و انستیو ” ایادی ” میباشند . بهائیان ارتودکس دارای تشکیلات و پیروان در : آمریکا ، هند ، استرالیا، کانادا ، اتریش ، …..، اسپانیا، فرانسه ، ایران ، پاکستان و بنگلادش میباشند .
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
بهائیان تحت اشراف عهد و میثاق ، پیروان جوزف پیه رمی ، حارس بعد از چارلزمیسونرمی ، این گروه از بهائیان دارای یک حارس ،شورای بینالمللی بهائی و بیت العدل (UHS) ولی دارای انستیو ایادی نمیباشد . حارس و نگهبان فعلی نیل چیس است . به علت استفاده او از کلمه بهائی برای گروه خود ، آژانس امنیت ملی آمریکا نیز علیه نیل چیس اقامه دعوی کرده است .
( برای اطلاعات بیشتر در مورد دکتر لیلند جنس به ویکیپدیا مراجعه نمایید)
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
هسته اصلی مذهب بهائی :
بر اساس خواست بهاء الله و عبد البها بایستی یک حارس زنده جهت هدایت بیت العدل (UHJ) وجود داشته باشد . بیت العدل موجود در حیفا ساختگی است .بدین جهت که دارای حارس نیست. این گروه دارای حارس زنده هستند و شورای بینالمللی بهائی ندارند یا انستیو لیادی . حارس فعلی آنها جک سوقومونیان است. او بعد از دونالد هاروی (سومین حارس) حارس شد .
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
پیروان ” نایبها ”
بهائیان تربیت
پیروان رکس کینگ ، آنها میگویند رمی حارس نبوده است بلکه او فقط یک نایب بوده مذهب را راهبری مینموده تا وقتی که یک فرزند واقعی از بهاء الله جلو بیاید وحارس شود ( طبق اعتقادات این گروه ) کینگ او را به عنوان نایب بعدی انتخاب کرده است و اعضای خانواده او پیروی نایب کردهاند.
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
بهائیان با مرکزیت حیفا این بزرگترین گروه بهائی است . آنها معتقدند که در موضوع حراست بداء اتفاق افتاده ( یعنی خدا قضای خود را تغییر داده ) و لذا دیگر حارسان نخواهند بود.
بعد از شوقی افندی در زمان مرگ شوقی افندی وقتی او در لندن بوده بیوه او تلگرافی را ارسال داشت که اعلام کرده بود حارس خیلی ضعیف شده در حالیکه که در واقع او مرده بود.
انشعابات در میان پیروان شوقی افندی ربانی :
بهائیان با مرکزیت حیفا (ادامه…)
وقتی که ایادی بعدها در حیفا همدیگر را ملاقات کردند تا صندوق را باز کنند ، آنها مهر و موم را شکسته ولی گواه و وصیتی پیدا نکردند . دیر وقت همان شب یکی از ایادی ( ایرانی ) به سایر ایادی ایرانی گفت که در موضوع حراست بداء حاصل شده و این موضوع برای همیشه تمام شده است . هم اکنون بهائیان حیفی به وسیله بیت العدل (UHI) که دارای ۹ عضو «مصون از گناه» هدایت میگردد.
سایر فرق
علاوه بر تمام اینها ، گروهها و انشعابات دیگری هم در بابیه/بهائیت است
گروه اساس بهائیت: پیروان جمشید معانی .
این گروه که فعلاً توسط جان کار رهبری می شوند و خود را گروه اساس ذات بهائیمینامند . آنها معتقد به آمدن ظهور سوم بعد از باب و بهاء الله هستند .
گروه بیت الحارس جامع: پیروان ۵ شیخ
آنها به شوقی افندی اعتقاد داشته . بر اساس آموختههای بهاء الله و عبدالبهاء بیت العدل بایستی دارای یک راس از حارس معصوم باشد. آنچنان که بهاء الله در احکام خود ذکر کرده است . بایستی ۲۴ حارس ( ولی امرالله و یا امام ) بیایند ، باب همراه ۱۸ نفر از حروف حی ۱۹ تا درست میکند . نام باقیمان ۵تا ذکر نشده است . ولی آنها در آینده خواهند آمد . تمامی این« حارسها» معصوم هستند بر اساس آموزههای بهاء الله آنها پادشاهان کل جهان الهی میباشند
پیروان دهش ( دهشتت): دهشتیت ها معتقد به رهبر خود ،دکتر دهش – سالم موسی الاوش ( مرحوم موسیس الیشا ) ( ۱۹۸۴- ۱۹۱۲) هستند که این گروه در بیروت ، لبنان گروه خود را دهشتیم گزاردند . و اعتقاد به رجعت باب دارند _ علی محمد شیراز ) و آنها به بهاء الله اعتقاد ندارند .
نتیجه گیری :
بنظر میرسد که فرقه گرائی در بهائیت سمت و سوی آن به طوری است که برای گروه اکثریت بهائی با مرکزیت حیفا مشکلات وسختی های زیادی را ایجاد کند . از سوی دیگر بهائیان معتقد به بیت العدل هم فشار بیشتری بر بیت العدل گذاشته تا موضوع حراست رامشخص کند . بجای اینکه از آنها بخواهند که عهد شکنان را طرد کند
پیگیری های قضائی اخیر علیه سایر فرق بهائی باعث شده که موضوع حراست وحارسان به یک موضوع بینالمللی تبدیل گردد. به نظر میرسد که توازن در این موضوع به سمت حراست است . اگر این جهت گیری و نزاع ادامه یابد . ممکن است بهائیت به شعب بیشتری تقسیم گردد. باید به آینده چشم دوخت .
با تشکر .
با تشکر از:
www.wikipedia.com
www.sourcewatch.com
www.sectsofbahais.com