طــــــلا و مـــــس

imgcopper

همه جا ساکت بود. آن قدر که حتی صدای پرنده ها هم به گوش نمی رسید و باد که تا چند لحظه پیش داشت با پنجره های نیمه باز اتاق بازی می کرد، خسته شده بود. حالا می شد سکوت و تمرکز را در تک تک چوب های کلبه قدیمی حس کرد. سکوت همیشگی کلبه به ناگهان با فریادی در هم شکست: «درستش کردم. درستش کردم». بعد برگه ها را به آرامی و با دقت فراوان در کیف چرمی کوچکش گذاشت و درِ پر سر و صدای کلبه را باز کرد و با عجله به سمت شهر دوید. آری؛ مندلیف نابغه شیمی ۱۸۶۹، بالاخره توانسته بود جدول تناوبی عناصر را طراحی کند. جدولی که پرونده نیمه باز تبدیل مس به طلا را برای همیشه بست و در قسمت علوم بی اساس تاریخ بایگانی کرد.

این جدول پر سر و صدا، فریاد های گوش خراش علم کیمیا را به زانو در آورد و تنها با چند خانه ی کوچک، ارزش مس را هم چنان پایین تر از طلا نگاه داشت و سال ها تلاش دانشمندانی چون زکریای رازی را به گونه ای دیگر به ثمر رساند. اما چند سال بعد از کشف شگفت انگیز مندلیف، ادعایی جالب دانشمندان علم شیمی را متعجّب ساخت و برخی را به خنده واداشت؛ تبدیل شدن مس به طلا!

جناب میرزا حسینعلی نوری ( متوفی ۱۸۹۲) ادعا کرد که اگر مس به مدت هفتاد سال در معدن خود از خشک بودن محفوظ بماند به طلا تبدیل می شود: «در ماده نحاسی ملاحظه فرمایید که اگر در معدن، از غلبه یبوست محفوظ بماند، در مدت هفتاد سنه به مقام ذهبی می رسد».[ایقان صفحه ۱۰۴] نحاسی: مس- ذهب: طلا- یبوست: خشکی.

این ادعّا از دو جهت شگفت آور بود: اول شگفتی آن تناقض با علمی بود که سال ها با زحمت فراوان بدست آمده بود و تبدیل شدن مس به طلا را بیشتر شبیه به یک شوخی و عنوانی برای کتاب های تخیّلی می دانست. شگفتی دیگر این ادعا آن است که با گفته فرزندش جناب عبدالبهاء، امام اوّل بهائیان نیز تناقض دارد که می گوید: «دیگر آن که دین باید مطابق عقل باشد، مطابق با علم باشد، زیرا اگر مطابق علم و عقل نباشد اوهام است».[خطابات ۲ صفحه ۲۱۹]  پس به گفته جناب عبدالبهاء دین باید علمی و عقلی باشد و نباید حرفی مخالف علم و عقل در آن مطرح شود و الا وهمی بیش نیست.

حضرت علی علیه السلام: «هر مسئله ای با علم موافق است، باید با دین نیز موافق باشد، آن چه را عقل ادراک نماید، دین آن را باید قبول کند. دین و علم تؤامند، هر دینی مخالف با علم باشد، صحیح نیست.»

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *